Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

2 Yoke och Throttle Quadrant

Det går ju att köra en flygsimulator med enbart datorns tangentbord men det blir snart ganska tråkigt. Det första man anskaffar blir nog en joystick med lite knappar på. Snart nog vill man ha en throttle quadrant och sedan kommer en yoke, d.v.s styrspak i form av ratt.
Här kommer mina råd och erfarenheter av dessa.


Min första joystick var en enklare och billig sak med fjädrar åt olika håll. Den dög ju ett tag. Sedan fick jag tag på världens bästa joystick som inte tillverkas längre, nämligen Microsoft Sidewinder – Force Feedback 2 Joystick. Den körde jag med force feedback avstängd och hade en otroligt skön styrspak. Den har inga potentiometrar utan det är hallelement som tar upp rörelserna. I det närmaste alltid exakt och outslitligt. Sidorodret manövrerades genom att vrida styrspaken, ett mycket vanligt förfarande än i dag. Använder denna joystick fortfarande när jag kör flygplan med spak.
Skall du skaffa en joystick så försök att hitta en med hallelement, de kanske är något dyrare men det är det värt.


Nästa sak som jag ville ha var en throttle quadrant. Valde mellan Saitek och CH Products. Jag valde CHProducts mest för den passade ovanpå mitt simulatorbord. Här är det nog svårare och hitta någon med hallelement till rimligt pris. Det finns ju, men kostar uppåt 7-8000:-, lite väl mycket tycker jag.


Nu var turen kommen till en Yoke, d.v.s en styranordning med ratt och en massa knappar och spakar. Här föll valet ganska snabbt på CHProducts Eclipse Yoke. Det var den enda som hade ett par extra paddlar för att manövrera sidorodret. Har besvär med att ha roderpedaler på golvet. Tyvärr hittar jag inte heller här något med hallelement utan den har potentiometrar som slits efter ett tag.
Så ser min simple cockpit ut vad gäller extra hårdvara för flygsimulering.

För att konfigurera dessa komponenter är FSUIPC oumbärlig. Det finns visserligen medföljande programvara till båda CHProdukterna men den är ganska enkel, lite för enkel.

0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.