Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Flygning Online

Efter ett tag i luften kan det kännas rätt ensamt att flyga i den enormt stora digitala replikan av vĂĄr värld och en söker sig vidare mot att flyga med andra. Det kan handla om allt frĂĄn formationsflygning med F-16 till kommerciell sĂĄdan i exempelvis A320 under SAS – Scandinavian Airlines färger vilket givetvis är precis det innehĂĄllet som följer handlar om. Notera att den mest dominanta online flygningen, nämligen i form av välorganiserade nätverk, ställer krav att piloten vet hur denne kan hantera farkosten samt ĂĄtminstone grundläggande flygteori, navigation och radiofraseologi. Ă„r du obekant med allt detta kan det vara värt att gĂĄ igenom vĂĄr teori avdelning.

Nätverk

Majoriteten av de flesta svenska piloters multiplayer flygningar sker i ett av de dominanta nätverk: VATSIM, IVAO och PilotEdge. Det finns givetvis fler alternativ men det är bara de ovannämnda vi kommer gĂĄ igenom i detta avsnitt.
Det ovanstående nätverk har som gemensamt är att de samtliga består av två grundläggande delar:

  • Piloter som förser nätverket med flygfarkostar
  • Trafikledning även kallat ATC direkttaget ur engelskans Air Traffic Control

Väl ansluten till dessa nätverk sĂĄ följer man i stort sett samma regler som riktiga piloter och trafikledare gör i riktiga livet och det kan upplevas som lite skrämmande för den o-initierade men räds inte dĂĄ denna känsla försvinner med erfarenhet; meddelar man trafikledningen att man är nybörjare vid radiokontakt eller skriver det i ens remarks fält sĂĄ kommer trafikledningen visa mer hänsyn till dig och den situation du befinner dig i. Ă„r du överbelastad sĂĄ tveka ej heller att säga det till ATC’n sĂĄ kommer de hjälpa till utifrĂĄn bästa möjliga förmĂĄga. ATC är till för att hjälpa dig nĂĄ din destination pĂĄ ett säkert sätt samt ge tips och information under flygningen.

VATSIM

Den absolut mest populära gratis världsomfattande nätverk är VATSIM som är avsedd för att simulera trafikflyg samt allmänflyg världen över. För att ansluta till nätverket krävs det att en har ett konto registrerat och aktiverat. Om du nu är svensktalande rekommenderas det att gĂĄ med i VATEUD – VATSIM Europe Division under registreringsprocessen för att sedan kunna gĂĄ med i VATSIM Scandinavia, vilket är den skandinaviska delen av VATEUD. För att kunna vara registrerad som trafikledare i denna region behöver man vara registrerad som ATC i den skandinaviska regionen, sĂĄledes en ej är nĂĄgot som kallas för visiting controller.
När självaste registreringen är klar så skall viss mjukvara installeras, så kallad klient, för att kunna ansluta till nätverket med; vad denna klient är beror på vilken simulator mjukvara som används. Nyligen har VATSIM uppdaterat sin bakomliggande arkitektur för att stödja en förbättrad simulering av radiokommunikation, något som har lett till frågeställningar hos vissa om huruvida deras klient är kompatibel. I länken ovan så visas alla supportade klienter som gäller efter denna uppdatering samt hur man uppdaterar till senaste version och det framgår likväl vilka klienter som ej kommer förses med uppdateringar i framtiden. Flyger man cross-plattform dvs. använder olika simulatorer är klienten Swift den som rekommenderas då den är den enda som supportar cross-plattform bruk, den har också i skrivandets stund den bästa model matching, speciellt för x-plane, som ger en full kontroll över vad du ser. Nackdelen med att flyga swift är att den har en hög inlärningskurva, men dess rena funktionalitet väger upp för brist i användarvänlighet enligt mig (Drago). Swift kan tyvärr ej heller VR-vänlig, men den kan likväl annat köras via ett LAN-nätverket i hemmet via en padda eller dator om man så önskar. För de som behöver hjälp med att installera och använda swift så har jag skapat SWIFT handledningsklipp som går igenom allting man behöver veta för att ansluta till VATSIM. Önskar man istället ha ett enkelt gränssnitt är klienter vPilot eller xPilot att rekommendera beroende på simulator en använder.

Första anslutning

Första anslutning sker genom att man startar simulatorn i Administratörsläge med en startpunkt frĂĄn en gate/plattans stand/allmänflygets parkeringsomrĂĄde. Man fĂĄr under inga omständigheter logga in direkt pĂĄ en bana eller taxibana – man riskerar varning och efter upprepade fall även avstängning. Som Callsign anger du dina initialer, i mitt fall heter jag Drago blagojevic sĂĄ jag skriver DB_OBS. Det sist nämnda markerar att du bara observerar trafik och flygledningen. I din klient finns det vid inloggning ett fält du ska bocka i som heter observer. Detta kommer ”ghosta” dig sĂĄ att bara du ser trafiken och kan lysna pĂĄ radio men varken trafiken kring dig eller trafikledningen kommer veta att du är där. När du är inloggad som observer sĂĄ pratar du ej i de aktiva frekvenser. För att se var trafiken finns eller ATC sĂĄ kan du använda exempelvis vRoute eller annan online-checker.
Efter att du har lekt runt med mjukvaran lite är det givetvis dags att göra ditt första radio anrop – ett drag som kommer vara minne för livet! Avsluta din nuvarande förbindelse till nätverket och logga in ĂĄterigen men denna gĂĄng under annan anropsnamn, exempelvis SAS664, med observer mode urbockat. Vid radiokommunikation sĂĄ har i regel ett flygbolag registrerat ett eget anropsnamn och SAS664 kommer läsas som Scandinavian 6 6 4. Använder du allmänflyg ska du i regel bokstavera enligt radioalfabetet, exempelvis SE-UCD som är ett svenskt plans registreringsnummer, sĂĄ matas det in SEUCD vilket är pĂĄ svenska Sigurd Erik Urban Cesar David (Eng. Sierra Echo Uniform Charlie Delta). För mer information se delkapitel radiofraseologi.

IVAO

IVAO Ă¤r likt VATSIM ett gratis nätverk som en ansluter till för att simulera en mer verklighetstrogen online flygning med bĂĄde ATC men ocksĂĄ andra flygplan. Till skillad frĂĄn VATSIM sĂĄ är IVAO mer fokuserad pĂĄ en nĂĄgorlunda enklare användarupplevelse och kan upplevas som mer avslappnad miljö att flyga i. Till skillnad frĂĄn VATSIM sĂĄ hyser IVAO enligt mig en alldeles suverän dokumentation för piloter, nĂĄgot som jag personligen anser alla piloter bör registrera sig ĂĄtminstone pĂĄ ivao för, sĂĄväl som lättare hanterlig mjukvara. Den har ett lättförstĂĄeligt system av ratings och hur man fĂĄr dessa samtidigt som de har ett mer ”tävlingsinriktad” framförhĂĄllning dĂĄ en användares profil kan visa eventuella ratings och badges samt flygtid som en har gjort.

Första anslutning

Samma regler som gäller pĂĄ VATSIM gäller även här sĂĄ läs VATSIMS första anslutning. För att se var det finns traffik eller var det finns ATC sĂĄ är det WebEye som skall användas.

Multiplayer

Letar en efter mycket action eller rentav vill bara flyga med kompisar utan att upleva alltförmycket lagg eller följa regler är följande kapitel värda att läsa. Det som är nämnvärt är att de flesta simulatorer har nĂĄgon form av multiplayer och att, till skillad frĂĄn ovannämnda nätverk endast stödjer en simulator ĂĄt gĂĄngen, vilket är fallet med DCS: Digital Combat Simulator genom vilken man mĂĄste hosta egna servrar eller köra en direkt peer-peer connection.

JoinFS

JoinFS Ă¤r ett tillägg till simulatorer för x-plane samt ESP (FSX, P3D) familjer av simulatorer vilket möjliggör en peer-peer connection eller en serverbaserad sĂĄdan mellan ett flertal användare med oerhört bra förbindelse utan nĂĄgon latency.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.